eletrevalok.preview.jpg

Egy színes bőrű, külvárosi suhanc véletlenségből egy gazdag mozgássérült férfi ápolójává válik, akik között barátság alakul ki. Az Életrevalók (Intouchables) című francia filmet láttam a hétvégén. Megérte!

Averzióim vannak a francia produktumok – lett légyen az étel, ital vagy film – iránt, ez pedig hatványozottan igaz az eredeti francia nyelven forgalmazott filmekkel. Hagytam, hogy beráncigáljanak a moziba, és csalódtam, persze pozitívan. Annak ellenére, hogy a film megtörtént eseményen alapszik, ez egyáltalán nem tűnt úgy. Gondoljunk csak bele: egy csodálatos palotában élő gazdag arisztokrata, aki nyaktól lefelé teljesen béna, megbíz egy külvárosi szegény, iskolázatlan bevándorló-bűnözőt azzal, hogy legyen keze és lába, non-stop. Ez sokunk számára hihetetlen, ám elvileg a valóság adta az alapját (persze, nem tudom, mekkora részben).

A színes bőrű srác, Driss, így Philippe-nél kezd dolgozni. Ő füröszti, fekteti, eteti, itatja, őrült hangerőre kapcsolja kedvenc komolyzenei darabját (mely miatt mindenki fülvédőben jár-kel), kocsikáztatja, s leszarja az érzékeny lelkét. Philippe pont azért fogadta fel/el őt, mert a részvét vagy szánalom szemernyi szikrája sem látszott Driss szemében. Pontosan úgy kezelte őt, mintha ép ember lenne (a mozgássérült megcsörrenő telefonját például odanyújtja neki, majd nevet, mikor rájön, Philippe kezei nem mozognak). Kapcsolatuk elmélyülését pedig a gumikesztyű elfogadása jelzi: az elején egy alkalmazott nyújtja Drissnek, hogy azzal, hát, hogy úgy mondjam, végezze el a fürösztés utolsó munkálatait… Míg az elején ellökte magától, addig a végén már nevetve elfogadja azt.

Driss a sajátos, kemény, bárdolatlan stílusával Philippe lányát is (meg)neveli, akinek viszonya apjával nem túl jó. Több barátomnak a film közben feltűnt, hogy míg Driss programok garmadáját szervezi gondozottjának, addig a lányát sohasem viszik magukkal (számomra ez is kissé távolítja a valóságtól a filmet). Driss persze – s ez is valószerűtlen – mindenkivel jóban lesz: a házsártos és szigorú asszisztensekkel (egyiküket megpróbálta meghódítani /megdugni/, míg ki nem derült, hogy leszbikus), és a ház teljes személyzetével, sőt a végén – láss csodát! – saját anyjával és testvéreivel is. Mert a film végén visszamegy családjához, így Philippe-nek új gondozó után kell néznie. Az új fiú (fehér köpenyben), persze fel sem ér Drisshez, így Philippe nem szíveli, sőt, az idegeire megy.

A NOL kritikusa azt írta, hogy „giccses alkotás az Életrevalók. Az igazi mélységek fölött kacagva siklik át, pillanatok alatt oldódik meg benne minden, ami kicsit is karcolná a csábító felületet”. No, ez igaz. Csak azt szeretném megtudni, hogy a film hány százalékban a hollywoodi stílusú képzelet szüleménye, és mekkora rész történt meg a valóságban?


eletr.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://hedon.blog.hu/api/trackback/id/tr603542646

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én is láttam, nekem egyáltalán nem tetszett. Inkább a postban említett NOL-os újságíró véleményén vagyok. Sok benne a giccs, a hollywoodi vonás. Úgy jöttem ki a moziból, mintha egy üveg 50%-os cukortartalmú lekvárt ettem volna meg. Összetapadt a szám.
@WCliff: :) Lehet, de korántsem olyan hatásvadász, mint, ha ugyanezt a témát egy hollywoodi rendező dolgozta volna fel. Persze ettől még itt-ott én is egyetértek az újságíróval.
"Averzióim vannak a francia produktumok"
Én imádom a franca filmeket! Nikita, Delicatessen, Elveszett gyerekek városa, Hosszú jegyesség, Nagy kékség, Három szín. De mondhatnám az Ötödik elemet is. :)

Ennek a filmnek is van előfutára, a Szakfander és pillangó ( qltura.blog.hu/2009/03/21/film_szkafander_es_pillango ). Az is egy megtörtént esetet dolgoz fel. Csak ott egy locked-in szindrómás pasi a főszereplő.

Ehhez hasonló amerikai film (nagy kedvencem) a Mégis kinek az élete?, Richard Dreyfuss feledhetetlen alakításával. ( port.hu/pls/fi/films.film_page?i_film_id=40248 )
@TrueY: Persze, vannak örökbecsű francia filmek, illetve színészek (Belmondo, Pierre Richard, Sophie Mercaue, stb.), akik valóban parádésak. Sőt, még azt is ki merem jelenteni, hogy jobbak is lehetnek, mint az amcsi filmek.
Házibuli megvan? Marceau hihetetlen nagyot alakított 30 éve!
@Hedon01: És öröm, hogy náluk van nemzeti filmgyártás és szeretek is a saját filmjeiket nézni. Nemúgy mint mi. :(

@WCliff: És az Éretlenek? ;)
@TrueY: azért mostanában egyre több zseniális filmet készítettünk mi is. Hogy csak egy párat említsek: A torinói ló, Valami Amerika 1-2., Üvegigris 1-2-3., stb. stb. Szerencsére elképesztően jó színészeink vannak. Persze, állami támogatás már kevesebb van...
@Hedon01: A torinói lovat sajnos nem láttam. Még. A VA 2 eleinte nem tetszett. Most leadta a TV és egészen új rétegeket fedeztem fel benne. Talán csak indiszponált voltam a moziban. :) Az ÜT3 pedig nem tetszett ( qltura.blog.hu/2011/01/08/film_uvegtigris_3 ). Kár érte...
@TrueY: Egy film szerintem akkor jó, ha minden egyes megtekintése közben új és újabb dolgokat fedez fel benne az ember. Én így voltam pl. az Üvegtigris 1-gyel.
@Hedon01: Egen! Ezzel egyetértek. Nekem a Meteo ilyen. 4. megnézésre kezdtem érteni, hogy miről is szól! Nagyon kár, hogy nem adták ki DVD-n!
süti beállítások módosítása